Интелектуална собственост
В1. Какво представлява интелектуалната собственост?
О1. Където и да отидем, ние сме заобиколени от интелектуална собственост.
Интелектуалната собственост определя и защитава човешките нововъведения и творения.
1. Търговските марки показват на потребителите произхода на продуктите
2. Дизайните определят как изглеждат продуктите
3. Авторското право е свързано с художествените произведения като музика, филми, книги, картини и други
4. Патентите защитават технически изобретения във всички области на технологията
Забележка: Мислите и идеите не попадат в обхвата на интелектуалната собственост.
В2. Какво е търговска марка?
О2. Търговските марки са знаци, които се използват в търговията за идентифициране на продукти. Вашата търговска марка е символ, чрез който вашите клиенти ви разпознават. Тя ви отличава от конкурентите. Може да защитите вашата марка, ако я регистрирате.
В3. Къде да регистрирате?
О3. Ако извършвате търговия в една държава от Европейския съюз, то може да регистрирате вашата търговска марка в съответното национално ведомство.
Ако извършвате стопанска дейност в повече от една държава в ЕС, търговската марка на Европейския съюз ви предлага защита в целия ЕС. Марките на ЕС се регистрират в Служба на Европейския съюз за интелектуална собственост. Търговската марка на Европейския съюз осигурява на собственика защита във всички държави членки на ЕС чрез една – единствена регистрация.
В4. Какви са ползите от регистрирането на търговска марка?
О4.
1. Защитава стойността на вашата марка
2. Създава актив
3. Защитава ви срещу конкурентни марки
4. Определя вашите права
5. Предотвратява фалшифицирането и измамите
В5. Кой може да бъде собственик на търговска марка?
О5. Всяко физическо или юридическо лице, както и субектите, създадени съгласно публичното право.
В6. Какво е продукт/стока или услуга?
О6. Продукти/стоки: всеки артикул, който може да се търгува.
Услуга: Предоставяне на дейности в съответствие с човешките потребности.
Международната класификация на стоки и услуги за целите на регистрацията на марките (Спогодбата от Ница) служи за определяне на обхвата на защита на марките. Класификацията от Ница е класификация на стоки и услуги за целите на регистрацията на търговските марки. Нейното използване е задължително за заявителите на търговска марка.
В7. Каква е разликата между дизайн и търговска марка?
О7. Дизайнът е основно предназначен за определяне формата на продукта.
Търговската марка също се отнася за продукта, но основната й функция е да идентифицира конкретен търговски произход във връзка със специфични стоки и/или услуги.
В8. Какво означава задължението за използване на търговска марка?
О8. Това означава, че фактическото използване на търговската марка за стоките и/или услугите, за които тя е била регистрирана, трябва да започне в течение на 5 години след регистрацията.
Интелектуална собственост В1. Какво представлява интелектуалната собственост? О1. Където и да отидем, ние сме заобиколени от интелектуална собственост. Интелектуалната собственост определя и защитава човешките нововъведения и творения. 1. Търговските марки показват на потребителите произхода на продуктите 2. Дизайните определят как изглеждат продуктите 3. Авторското право е свързано с художествените произведения като музика, филми, книги, картини и други 4. Патентите защитават технически изобретения във всички области на технологията Забележка: Мислите и идеите не попадат в обхвата на интелектуалната собственост. В2. Какво е търговска марка? О2. Търговските марки са знаци, които се използват в търговията за идентифициране на продукти. Вашата търговска марка е символ, чрез който вашите клиенти ви разпознават. Тя ви отличава от конкурентите. Може да защитите вашата марка, ако я регистрирате. В3. Къде да регистрирате? О3. Ако извършвате търговия в една държава от Европейския съюз, то може да регистрирате вашата търговска марка в съответното национално ведомство. Ако извършвате стопанска дейност в повече от една държава в ЕС, търговската марка на Европейския съюз ви предлага защита в целия ЕС. Марките на ЕС се регистрират в Служба на Европейския съюз за интелектуална собственост. Търговската марка на Европейския съюз осигурява на собственика защита във всички държави членки на ЕС чрез една – единствена регистрация. В4. Какви са ползите от регистрирането на търговска марка? О4. 1. Защитава стойността на вашата марка 2. Създава актив 3. Защитава ви срещу конкурентни марки 4. Определя вашите права 5. Предотвратява фалшифицирането и измамите В5. Кой може да бъде собственик на търговска марка? О5. Всяко физическо или юридическо лице, както и субектите, създадени съгласно публичното право. В6. Какво е продукт/стока или услуга? О6. Продукти/стоки: всеки артикул, който може да се търгува. Услуга: Предоставяне на дейности в съответствие с човешките потребности. Международната класификация на стоки и услуги за целите на регистрацията на марките (Спогодбата от Ница) служи за определяне на обхвата на защита на марките. Класификацията от Ница е класификация на стоки и услуги за целите на регистрацията на търговските марки. Нейното използване е задължително за заявителите на търговска марка. В7. Каква е разликата между дизайн и търговска марка? О7. Дизайнът е основно предназначен за определяне формата на продукта. Търговската марка също се отнася за продукта, но основната й функция е да идентифицира конкретен търговски произход във връзка със специфични стоки и/или услуги. В8. Какво означава задължението за използване на търговска марка? О8. Това означава, че фактическото използване на търговската марка за стоките и/или услугите, за които тя е била регистрирана, трябва да започне в течение на 5 години след регистрацията. |